Selasa, 26 Juli 2011

Tujuh Tengkujuh.. (1)

Jumaat. 1 Julai 2011, Jalan Pudu - KL.

Hari pertama aku start bikin bisnis sendiri. Bisnes printing yang aku share dengan Zamir, warga Bangladesh yang aku dah kenal sejak 7-8 tahun lalu. Hari ni aku berjaya tarik dua orang pelanggan untuk cetak booklet dan buku di kedai cetak aku. Dua-dua dah setuju. Tinggal kena siapkan layout design-nya aje. Congak-congak, boleh dapat tujuh lapan ribu ringgit juga kalau dua-dua projek ni sukses. Memang permulaan yang baik bagi hari pertama berniaga.

Tapi petang tu sedikit kecoh. Khabar angin bertiup kencang mengatakan tauke Cina tempat kami sewa premis ni nak pindah ke Pulau Pinang. Nak setup office baru kat sana. Kononnya sebab dia banyak tipu dan hutang orang di Pudu ni. Dan antara yang ditipunya termasuklah aku dan Zamir! Apa tidaknya, kami menyewa ruang pejabat di dalam bangunan miliknya. Kami juga bayar deposit RM10 ribu untuk beli mesin GTO 46 miliknya. Bakinya kami setuju bayar tiap-tiap bulan lapan ratus ringgit. Hakikatnya mesin cetak tu bukan dia punya. Dia pun masih tersangkut hutang dengan tauke asal mesin tu. Bila Zamir tanya, baru dia mengaku dan janji nak pulangkan balik deposit kami. Tapi janji tinggal janji. Dah masuk tiga bulan Zamir guna mesin tu. (Zamir dan pun sewa sebelum aku berhenti kerja lagi). Tup-tup dengar khabar dia nak pindah. Macam mana status mesin ni? Siapa pulak yang akan ambik alih bangunan ni nanti?

Aku mula risau. Zamir lagilah risau. Walaupun kami share, tapi tiga bulan lepas, dia pinjam duit member untuk bayar downpayment tu.. sekarang ni duit tak dapat, mesin pulak kemungkinan besar akan kena tarik. Tauke kedai 'kuat kencing' tu pulak asyik tabur janji manis yang susah aku dan Zamir nak percaya. Harap-harap dia tak jadi pindah la..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar